10 vitamines en mineralen voor je haar

Hair Labs | News |

Vitamines en mineralen voor je haar

Gezond haar groeit beter met de juiste voeding. Deze voeding krijgt je haar via de haarzakjes binnen. En de haarzakjes krijgen het op hun beurt weer via de bloedsomloop. Niet voor niets is de werking van bijvoorbeeld Minoxidil en Nanoxidil gebaseerd op het verbeteren van de doorbloeding en het voeden van je haar. Om je haar gezond, vol, lang en dik te houden zorg je ervoor dat je haar voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Deze 10 essentiële vitamines en mineralen ondersteunen de haargroei.

1. Vitamine A voor talgproductie

Vitamine A krijg je eigenlijk altijd wel voldoende binnen. Het stimuleert de talgproductie en beschermt je haar tegen uitdrogen.

2. Vitamine B voor haargroei

Vitamine B is zeer belangrijk voor de gezondheid en de groei van je haar. Om haaruitval tegen te gaan is het belangrijk om voldoende vitamine B binnen te krijgen. De belangrijkste B-vitamines zijn:

  • Vitamine B2 (Riboflavine) stimuleert de opname van B6 en IJzer.
  • Vitamine B3 (Niacine) verwijdt de bloedvaten en verbetert de toevoer van voedingsstoffen naar de haarzakjes.
  • Vitamine B5 (Panthoteenzuur) regelt de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
  • Vitamine B8 (Biotine) helpt bij de productie van Keratine en werkt tegen grijs worden. Biotine is de belangrijkste vitamine in de strijd tegen haaruitval en een belangrijk ingrediënt in veel haargroeistimulerende producten, zoals Revita Shampoo.
  • Vitamine B11 (Foliumzuur) is essentieel voor de celontwikkeling en de groei van weefsels. Het zorgt voor gezonde haarfollikels en een betere bloedcirculatie in de hoofdhuid.
  • Vitamine B12 (Cobalamine) zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en kan bij een tekort haaruitval veroorzaken. Een tekort aan B12 komt vooral voor bij mensen die geen vlees eten.

3. Vitamine C voor collageen

Vitamine C helpt bij het opbouwen van collageen rondom de haarfollikel en zorgt voor de opname van IJzer. 

4. Vitamine D voor celgroei

Vitamine D maakt je lichaam zelf aan via zonlicht op de huid. Het helpt bij celgroei en celdeling. Hierdoor helpt het ook bij haargroei.

5. Vitamine E voor doorbloeding

Vitamine E stimuleert de bloedsomloop en zorgt zo voor goede voeding van de haarzakjes. Goed gevoede haarzakjes zorgen voor gezond, vol en dikker haar.

6. IJzer voor zuurstof

IJzer zorgt voor het transport van zuurstof naar de haarzakjes. Zuurstof is belangrijk voor de groei van je haar.

7. Zink voor keratine

Zink zorgt voor gezonde haargroei. Het helpt bij de aanmaak van Keratine. Ook remt Zink de productie van DHT.

8. Koper voor kleur

Koper is belangrijk voor de pigmentvorming in je haar. Zolang je haar nog niet grijs is, helpt koper om de kleur langer vast te houden en die kleurspoeling uit te stellen.

9. Selenium voor eiwitten

Selenium is essentieel voor gezonde haargroei. Het helpt bij de productie van eiwitten, waaruit je haren grotendeels bestaan.

10. Keratine proteïne voor sterk haar

Keratine is de belangrijkste bouwstof voor je haar. Het zorgt voor de beschermende schil rondom je haren en maken je haar sterker en voller.

Vitaminesupplementen voor je haar

Bij een gezond en gevarieerd dieet krijg je alle vitamines en minerale in de juiste hoeveelheden binnen. Heb je toch het idee dat je iets mist en dat dat de oorzaak is van haarverlies? Kies dan voor haarvitamines. Deze vitamines zijn de perfecte aanvulling voor gezond haar, huid en nagels.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op deze Blogpost